Udviklingsorienteret souschef til Bibliotek og Borgerservice

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vi skal i 2024 sammen med politikerne udvikle en vision for fremtidens biblioteker og bidrage til en opdatering af strategien for kultur- og fritidsområdet. Vi skal videreudvikle samarbejder om et blomstrende regionalt kulturliv med engagerede ildsjæle, institutioner og foreninger. En ny organisering skaber klarere rammer og retning, men skal implementeres helt i bund. Og vi skal på tværs af bibliotek og borgerservice arbejde med det fælles værtskab. Kan du bidrage til noget af det? Så hører vi meget gerne fra dig!

Om stillingen

Med en ny strategi for kultur- og fritidsområdet og en vision for fremtidens biblioteker skal der i det kommende år sættes en ny ramme for, hvordan kultur-, fritids- og oplevelsesområderne skal bidrage til den positive udvikling, som er afledt af bl.a. Femern-forbindelsen. Der skabes hele tiden nye jobs, ledigheden falder, turismen stiger og investeringslysten på Lolland boomer. Biblioteket er kommunens største kulturinstitution og det er centralt at tænke i, hvordan biblioteket kan bidrage til denne udvikling.

Som souschef for Bibliotek og Borgerservice får du som udgangspunkt ansvar for den daglige drift på bibliotekerne i Nakskov, Maribo og Rødbyhavn, og du får i samspil med biblioteks- og borgerservicechefen ansvar for at sikre, at biblioteket spiller ind til strategi og visioner og udvikler en profil, som svarer til det, der efterspørges fra politisk side.

Du får personaleledelsesansvar for bibliotekets godt 20 medarbejdere og skal tegne biblioteket udadtil samt være drivkraften i samarbejdet med både eksisterende og nye samarbejdspartnere.

Som souschef er du stedfortræder for biblioteks- og borgerservicechefen, og forventningen er, at du også i dennes fravær bidrager til ledelsen af myndigheds- og serviceopgaver på borgerserviceområdet.

Vores forventninger til dig
  • Vi søger et menneske med en fundamental interesse for kultur-, samfunds- og biblioteksforhold. 
  • Du har en relevant længerevarende uddannelse, f.eks. inden for bibliotekskundskab, kulturformidling eller kommunikation.
  • Du kender biblioteksområdet eller har erfaring med litteratur- og kulturformidling, værtskab og netværkssamarbejde om kulturaktiviteter.
  • Vi håber du har ledelseserfaring, men næstbedst har du forberedt dig på at blive leder, f.eks. gennemført lederuddannelse, eller du har arbejdserfaring med funktioner tæt på ledelse og brænder efter at komme i gang.
  • Vi lægger vægt på, at du på baggrund af en dialogbaseret tilgang kan sætte en ramme og fremstå både synlig og tydelig i formidlingen af værdier og forventninger. Du tænker strategisk og eksekverer samtidig jordnært og i øjenhøjde. 
  • Som person er du tillidsskabende og med stærke relationelle kompetencer. Du skaber sammenhæng mellem det, du siger og det, du gør. 
  • Du er proces- og formidlingsstærk og formår at formidle og skabe relationer til medarbejdere og samarbejdspartnere med meget forskellig baggrund.
  • Du kan være vært til arrangementer og få folk til at føle sig velkomne.
Om arbejdspladsen

Bibliotek og Borgerservice er en selvstændig driftsenhed forankret i Sektor for Økonomi, Kultur og Fritid og refererer politisk til udvalget for Kultur, Fritid og Borgerservice.

Enheden rummer ud over Bibliotek og Borgerservice også kommunens centrale callcenter. Vi er ca. 55 ansatte, som arbejder rigtig godt sammen på tværs.

Siden efteråret 2022 har biblioteket arbejdet med en ny organisering, som overordnet involverer medarbejderne i at sætte retning og prioritere indsatser og aktiviteter. Organiseringen tager afsæt i 3 hovedfokusområder: En skarp fysisk samling og en skarp formidling af den, et strategisk forankret arbejde med vores digitale tilbud og endelig et strategisk forankret udbud af lærings- oplevelses- og formidlingstilbud. Vi lægger desuden an til at større tværgående temasamarbejde mellem bibliotek og borgerservice omkring det fælles værtskab.

Borgerservice har betjening på bibliotekerne i Nakskov og Maribo og har en meget bred opgaveportefølje, der rummer bl.a. kommunes folkeregister, kontrolenhed og opkrævning. Borgerservice varetager desuden opgaver vedrørende pensionstillæg, beboerindskudslån, ejendomsskat, pas og kørekort, økonomisk friplads, sygesikring, sygetransport, vielser og valg. Callcentret er central omstillingsfunktion for ca. 120.000 indgående kald til kommunens hovednummer.

Lolland Kommune arbejder med tillidsbaseret ledelse og der er et løbende tæt samarbejde på tværs af organisationen. Som souschef deltager du i kultur- og fritidsområdets ledermøder. 

Du bliver leder for en personalegruppe med ildsjæle og højt engagement og kommer til at indgå i en uformel, fleksibel og imødekommende arbejdskultur.

Arbejdspladsen tilbyder en fleksibel aftale om hjemmearbejde.

Ansættelsesproces

Stillingen er en fuldtidsstilling, gerne med ansættelsesstart 1. april 2024. 

Lønnen fastsættes efter gældende overenskomst og principperne for lokal løndannelse.

Vi afholder 1. samtale 20. februar og 2. samtale den 26. februar. 

Ved 2. samtale vil du blive præsenteret for en case, og der gennemføres test imellem de to samtaler.

Vi indhenter referencer inden ansættelse.

Har du spørgsmål til stillingen, kan du kontakte biblioteks- og borgerservicechef Rasmus Stig Nielsen på tlf. 29 12 49 53.

Vi ser frem til at modtage din ansøgning senest søndag, den 11. februar.


Denne jobannonce blev oprindeligt opslået på https://www.ofir.dk/
(Den originale annonce kan ses på: https://www.ofir.dk/showojob?ofirid=7a0eb770)

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Lolland Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Lolland Kommune - Bibliotek og Borgerservice, Søvej, 4900 Nakskov

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 11-02-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5976855

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet